Meer leerresultaat

Je bent naar een conferentie geweest en hoe nu verder? Goede voornemens dat je de stof gaat delen blijken soms te stranden omdat je gelijk in je werk wordt opgeslokt. Ook ben je een week van huis geweest en moet je dus alle achterstallige zaken wegwerken. Zeker als je intern adviseur bent kan 'delen'naar de achtergrond verschuiven. Maar ook omdat je geen duidelijke keuze hebt gemaakt in wat je gaat vertellen. Vaak is je verhaal nog diffuus en heb je geen concrete resultaten. Die krijg je ook pas als je jezelf ook tijd gunt deze te 'verteren'. Dat kan door middel van schrijven of er met een groepje over discussiëren en opdrachten maken.

Samen met een ander delegatielid van de ATD conferentie had ik een dag extra geboekt. We praatten even na over hoe je nu het geleerde kunt overgeven aan de organisatie.
We hoorden een goede actie van onze Belgische collega's. Zij hadden samen gezeten op een avond en hadden op alle leerlijnen conclusies en trends opgeschreven. Met samenvattingen, beeldmateriaal en wordclouds hadden ze met elkaar uitgewisseld wat ze geleerd hadden. Er kwam een document met alle inzichten.

Toen ik mijn delegatiemaatje Judith Alexander vroeg wat er nog toegevoegd kan worden bij de volgende ATD kwam zij met een interessant idee. Geïnspireerd op het verhaal van de Belgen stelde ze voor dat er één dag aan de de conferentie wordt toegevoegd. Op die dag werken suppliers en opdrachtgevers samen aan bepaalde thema's.

De vraag 'wat neem je mee naar je organisatie' wordt dan concreet. Belangrijk is dat je in de veelheid van de informatie die je gekregen hebt je just beperkt. Door met elkaar ronde tafel gesprekken te houden met opdrachten kun je meer halen uit de inhoud. Je kunt zelfsturende teams formeren en werkgroepen. Je krijgt vooral fokus. De fokus zorgt er weer voor dat als je in Nederland wordt gevraagd: 'Wat heb je nu meegenomen uit Amerika?' je een helder antwoord hebt. En dan heeft de organisatie ook het gevoel dat het waard was dat je er bent geweest.

Als voorbeeld:

Meer leeresultaat

Ik heb geleerd dat we nog meer 'verstorende elementen' in onze opleidingen kunnen toepassen. Onder andere een van de Key note sprekers Erik Wahl heeft daar mooi over verteld. Om organisaties vrij te maken van gebaande denkpatronen en om het creatieve brein aan te sporen moet je onorthodoxe leertechnieken inzetten. Hij begint met tekenen, maar je zou ook muziek kunnen maken, improvisatie lessen geven of maar eens even je kont tegen de krib. Delen zijn niet nieuw maar hoe ga ik dat verder concretiseren? Daar had ik graag nog met anderen over gebrainstormd. Vooral om te weten hoe ver organisaties daar al in zijn en wat er voor nodig is om het effectief te laten zijn. Zodat het echt werkt zoals het bedoeld is: Reveal the potential of your employees

Zo zie je maar gesprekken met elkaar voeren minstens net zo belangrijk is als de inhoud. De inhoud moet een voertuig hebben om te landen in organisaties en bij collega's. Daarom lijkt mij een 'Digest sessie' de dag er na een goede optie. Au volonté.
Een Digest sessie is anders dan een presentatie van een partij. Je werkt samen naar een concreet product, aanpak of visie op een onderdeel van leren en ontwikkelen in Nederland. Als één partij zich presenteert, kan de wijsheid van de andere leden niet toegevoegd worden. En dat vind ik zonde.