Interview met Elif Algu

Mijn naam is Elif Algu en ik heb een eigen marketing en communicatiebureau met een missie en een visie; Branding a better world. Wij zetten ons graag in om maatschappelijke, sociale, milieuvriendelijke onderwerpen, producten en thema’s groter te maken. Hierdoor wordt de wereld een stukje mooier. Dit doen we middels campagnes en communicatie. Eigenlijk zetten wij ons in voor alles wat een positieve bijdrage levert aan de wereld.

Elif Algu

Wat is je passie?

Ik vind communicatie echt fascinerend. We communiceren de hele dag door en dat is ook een belangrijk onderdeel in dingen voor elkaar krijgen, zeker op het gebied van duurzaamheid, waar wij ons op richten. Je kan natuurlijk hele mooie plannen of inzichten hebben, maar als je dat niet goed weet te communiceren of inspireren krijg je andere nooit mee op jouw pad. Wij geloven niet meer in het oude gezegde; “een goed product verkoopt zichzelf”. Er zijn zo veel goede producten die ik ken, maar waarvan ik weet dat de wereld die niet kent.

Het stukje branding, dus echt het promoten van diensten, producenten en onderwerpen, vind ik vooral fascinerend en interessant. Hoe je op een inspirerende manier verhalen kan vertellen en mensen een weg kan wijzen waardoor je ook mensen meeneemt op dat pad, dat is een grote interesse van mij. Branding schaar ik daarom meer onder interesse dan een passie, maar als ik echt kijk naar mijn passie dan is dit toch wel de combinatie met het streven om de wereld een stukje beter te maken.

Is het promoten en de communicatie altijd al een talent geweest of heb je dat geleerd?

Dat heb ik mezelf aangeleerd. Vroeger werkte ik bij een uitgeverij waar ik erachter kwam hoeveel reclame en communicatie voor een product kan doen. Bij dit bedrijf is mijn fascinatie voor de communicatie geboren, waarna ik mezelf dingen heb bijgebracht middels opleidingen en cursussen.

Welk type klanten zitten er bij jouw bedrijf?

Wij zitten met branding a better world in een duurzame hoek. Onze klanten vallen daardoor ook allemaal in deze hoek. Ons motto is eigenlijk dat we duurzame merken groter willen maken en grote merken duurzamer. Als we dan kijken naar de duurzame merken dan hebben wij bijvoorbeeld type klanten als het reuma fonds of Weleda met een organic lichaamsverzorging. Deze merken scharen wij onder de duurzame merken. Bij de grote merken doen we vooral de duurzame thema’s. Een voorbeeld hiervan is het duurzaamheidsproject van Schiphol. We hebben binnen ons bedrijf een best wel brede groep klanten, omdat wij van mening zijn dat de wereld een stukje beter maken op heel veel fronten kan. Dus aan de ene kant runnen wij dit bedrijf met een bepaalde richting, maar aan de andere kant is het nog steeds heel breed.

Waarom ben je naar een coach, in dit geval Adélka, gestapt?

Ik ben van nature iemand die niet zo snel hulp zoekt en heel vaak denkt dat ik het allemaal wel alleen kan. Maar op een gegeven moment kom je erachter dat je inmiddels al voor de achtste keer in hetzelfde vicieuze cirkeltje loopt. Zeker als je het alleen doet in een bedrijf, is het ook best fijn om niet alleen in je hoofd tegen je eigen gezeur aan te praten, maar ook tegen een echt mens. Een echt mens kan dan ook iets terug zeggen en je standpunt even aanpassen of helderder maken. Zodra je jezelf wat beter leert kennen weet je wat beter wat wel bij jou werkt en vooral wat niet werkt. Bij Adélka sprak me haar provocatieve heel erg aan omdat ik ergens het gevoel had dat ik wakker geschut mocht worden. De aanpak van Adélka past voor mijn gevoel wel heel erg in dat straatje.

Zijn er dingen die je nu al hebt veranderd of hebt geleerd van de coaching?

Ik merk heel erg dat veranderen een van de moeilijkste dingen is bij een mens, dat gaat gewoon niet zo makkelijk als je zou willen. Maar dit betekent niet dat onmogelijk is. Het begint bij erkenning dat je het wil veranderen en dat proces is bij mij inmiddels begonnen. Wat me wel heel erg helpt bij het proces van verandering, is dat iedere keer als ik met Adélka praat zij alles op een hele goede manier in mijn hoofd structuur kan geven. Voor een gesprek zit ik nog heel erg met barrières en na het gesprek zijn die barrières echt als ballonnetjes doorgeprikt. En natuurlijk val je dan weer terug. Het is niet zo dat je daarna voor altijd weet hoe je dingen moet aanpakken, maar ik neem iedere keer weer iets mee waardoor de terugval iets minder zwaar is.

Ben je blij met waar je nu bent en staat?

Ja! Ik stel mezelf regelmatig de vraag: Als ik nu dood zou gaan, is het dan oké? Deze vraag geeft mij voldoening, want ik kom er dan achter dat ik mijn leven leef zoals ik dat wil. Ik zou nog veel meer willen, maar ik ben wel dankbaar voor alles wat ik heb.  Dat is de ene kant van de vraag, aan de andere kant ben ik nooit tevreden met waar ik sta. Als ik naar mezelf kijk in de dingen die ik nog wil bewerkstelligen, ben ik eigenlijk nooit tevreden.  Er is altijd wel een groter probleem wat ik nog zou willen oplossen en in dat opzicht heb ik ook nog lang niet bereikt wat ik wil bereiken, maar ik ben al wel goed op weg. Ik vind het ook belangrijk dat ik nog geen voldaan gevoel heb, omdat dat mijn drive is om het nog beter te doen. Ik zie duurzaamheid niet als een staat van zijn, maar als een proces. Je kan nooit zeggen dat iets het eindstation is en het kan altijd beter.

branding a better world logo.jpg
Elif