Klant centraal

Wel interessant dat opleiders massaal de miniworkshop 'de klant centraal' kiezen om dan vervolgens, als de klant écht centraal staat, stoom uit hun oren te krijgen. Wat gebeurde er? Tijdens een NVO2 bijeenkomst van opleiders was er een presentatie. Een opleider, met een groter dan gemiddeld ego, gaf een presentatie over hoe hij een opleidingtraject had gedaan bij Een Groot Bedrijf en wat voor een Succes dit was. De Klant, die was meegekomen, beaamde dit.

Maar de zaal liep langzaam leeg. Nederlanders houden niet zo van opscheppers. Je moet niet te stellig vertellen, vooral zelfspot laten zien en je onvolkomenheden mogen klunzig uitgemeten worden. Dat heet: authentiek. En zeker niet vertellen hoe goed je het als opleider hebt aangepakt, ten opzichte van een zaal vol andere opleiders.

Ik zou willen zeggen, in het licht van wat ik vandaag geleerd heb: Opleiders, zie het als een leerdoel en laat je prestatie-oriëntatie varen. De ander zijn grootheid betekent niet jouw falen. Zodra je jezelf ten doel stelt 'ik wil daar iets van leren' dan hoeven de jaloeziegevoelens je niet meer helemaal in hun bezit te nemen. Je kunt gewoon ademen. Kijk door het ego van de presentator heen en steek er wat van op. Want iets heeft gewerkt in dit traject bij dat Grote Bedrijf - hoe reclameachtig het ook gepresenteerd werd. Anders was de klant niet zo aan het stralen. Waarschijnlijk heeft deze opleider wel de klant centraal gezet.