Een beoordelingsgesprek in een nieuw jasje

Een tijdje terug hebben Adélka en ik een beoordelingsgesprek gehad. Vol goede voorbereidingen en met een beetje zenuwen kwam ik aan op het kantoor. Zoals een beoordelingsgesprek bekend staat, verwachtte ik een gesprek tussen mij en mijn leidinggevende over mijn functioneren, maar niets was minder waar. In plaats van een koud eenrichtingsgesprek werd het een warme, open en diepgaande conversatie. In plaats van een beoordeling over mijn functioneren binnen het gewenste plaatje van Adélka kreeg ik de vraag “wat heb jij nodig?”. Voor mij was dit iets waar ik niet vaak bij stil sta. In de huidige maatschappij wordt er van iedereen verwacht in een bepaald gewenst plaatje te functioneren en eigenlijk net iets meer te doen dan dat je aankan.

Feedback.jpg

Het is niet gek dat tegenwoorden 1 op de 7 studenten last heeft van angst of depressieklachten ten gevolge van stress. Niet alleen studenten kampen met te hoge verwachtingen, maar ook de rest van de bevolking voelt de druk om steeds maar weer het perfecte plaatje van onszelf neer te zetten. Ook Adélka en ik falen en hebben last van stress-klachten, zijn we dan nog wel een goed trainings- en coachingsbureau? Iets wat begon als een beoordelingsgesprek mondde uit in een conversatie over tips omtrent denkstijlen, leefwijzen en inzichten die ons terugbrengen naar een- voor de mens- gezonde manier van leven. In dit gesprek konden Adelka en ik onszelf zijn.  Wij zijn ook mensen en ook wij mogen fouten maken. Fouten maken, leer je van. Dat we het perfecte plaatje van onszelf willen neerzetten is logisch en daar valt niet zo 1, 2, 3 iets aan te doen, maar het is fijn als daarover gepraat kan worden. Ik ben van mening dat een bedrijf het meeste geholpen is bij een beoordelingsgesprek waar de vraag “wat heb jij nodig?” centraal staat. Hierdoor draag je bij aan dat iedereen gewoon zichzelf mag zijn, met alle angsten en stress erop en eraan. Door hierover te praten wordt een taboe doorbroken en kom je erachter dat het helemaal niet abnormaal is dat jij je zo voelt. Zo kunnen jij en je leidinggevende samen een nieuwe vorm aan dat ene ideale plaatje geven.

Kim Appel