WU_logo+tag.jpg
Schermafbeelding 2018-06-01 om 13.53.25.png

Do more Do Less

Purpose

Personal development: do your strong points more, do you minor point less

Process

  • explanation on giving and receiving feedback
  • instruction
  • writing feedback
  • reading and reacting on feedback (individually)
  • encouragement to use feedback in rest of program, keep on giving feedback to each other, use Do more Do less in own working situation
  • optional: ask feedback on the program so far incl. on facilitators

Content

Explanation: Giving and receiving feedback

Receiving feedback
Giving feedback
Schermafbeelding 2018-06-01 om 14.27.37.png

 Instruction:

Each participant has a A4 paper, put on top your name, 1 column ‘DO MORE’, 1 column ‘DO LESS’

All participants bring up 1 issues in each column for each other participants

  • ‘this is not the time to be the nice guy’, be critical, sincere and specific
  • This is an opportunity for development; the sharper the feedback, the bigger the opportunity for development
  • No nitty-gritty; it is about the intention of the feedback
  • Do more (strong point, something the person is already doing and can do even more), Do less (point for improvement)

Empty paper to neighbour at the left side

Fill in the paper of your neighbour, starting at the bottom, folding the paper so next person cannot see what you wrote, give the paper to neighbour at the left side until you get back your own paper

Each participant reads his/her feedback, asks questions for clarification or concrete examples, shares with the group what he/she takes out of the feedback, what is he/she going to do with it, what will we see back in changes of behaviour. No discussion, no defending. 

Materials

  • A4 papers
  • Pens

Role of facilitator

  • explanation & instruction
  • not part in writing feedback
  • leading individual reflections & clarification,
  • adding feedback if necessary
  • creating safety (intervention when receiver or giver starts defending, showing opportunity of receiving feedback) 

Beschrijving oefening:

Na een paar dagen intensief samenwerken was het tijd voor de oefening: do more, do less. Hét moment om elkaar feedback te geven op de samenwerking van de afgelopen tijd. Iedereen werd gevraagd op een groot vel papier haar naam te schrijven en drie kolommen te maken met de tekst: “Do more”, “Do less” en “Continue”. De vellen papieren werden rond de tafel geschoven en iedereen had de opdracht de kolommen in te vullen met sterke- en verbeterpunten. Wanneer iedereen zijn ingevulde vel papier weer terug had, was het tijd om de feedback door te lezen. Erna volgde een nabespreking waarbij iedereen werd gevraagd wat voor hen de meest verassende feedback was. Een van de deelnemers was verrast en verbaasd door de vele positieve feedback. Het gaf haar zelfvertrouwen om meer van haar ideeën te delen. Sommige deelnemers begrepen de gekregen feedback niet helemaal en vroegen naar een toelichting van de groep. Al met al bood deze feedback sessie ruimte en gelegenheid voor deelnemers om goed in gesprek te gaan over de samenwerking en hoe verder te gaan om het project samen tot een mooi einde te brengen.