Provocatieve interventies op de basischool

Stel je bent een leraar, laten we zeggen, basis onderwijs. En je hebt een of meerdere kinderen die zich altijd zitten te vervelen terwijl ze hun opdrachten doen. Dit laten ze merken ook. Verveeld gezicht, anderen van hun werk houden, kortom muiten.

Wat te doen?

provocatief voor leraren


Maak er een paradoxale uitdaging van. Dat begint als eerste door even je ergernis over dit gedrag op zij te zetten, schop het even in de hoek. Dan kijk je er na als feit, zonder te veel emoties. Als ‘ie zich verveelt, is het niet boeiend genoeg, daar kunnen we aan werken. Neem de leerling apart en begin met een samenzwering.

“Zeg Max, als jij je opgaven maakt in de klas dan zie ik dat je je kapot zit te vervelen. Da’s natuurlijk voor niemand leuk. Ik moet tegen die smoel van je aankijken en jij vreet je op.
Dus, wat zeg je er van dat ik je eens wat uitdagender en interessanter werk geef? Het is wel véél moeilijker en ingewikkelder. De meeste leerlingen van jouw leeftijd kunnen dit werk echt niet aan, dat is te lastig voor ze. Dus, waarschijnlijk kun jij dat ook niet aan. Maar… als het nu toch blijkt dat jij het ingewikkelde en moeilijkere werk wel kunt doen, dan betekent dat zowel ik, als de hele klas het eigenlijk helemaal mis hadden. We zouden ons zelfs schamen omdat we je zo slecht ingeschat hebben.”

Doe het met wat drama, of achteloosheid of smeed een complot samen. Net wat jou goed ligt, dan heb je beide pret.

Ik hoor graag als je het toegepast hebt en hoe het uitwerkte!