Pilot en onderzoek Gemeente Tholen

Vendl heeft met de gemeente Tholen onderzoek gedaan naar de effecten van provocatief coachen binnen de jeugdzorg.

Het onderzoek toonde aan dat in 80% van de gevallen, de helft minder gesprekken nodig waren.

Of anders gesteld: In de oude werkwijze werd bij 10 gezinnen een totaal van 260 behandel gesprekken gevoerd. Na invoering van de nieuwe werkwijze, waarbij de eerste 5 gesprekken werden gevoerd door een als provocatief coach opgeleide jeugdhulpverlener, werden op 10 gezinnen nu slechts 148 behandelgesprekken gevoerd. Dat scheelt dus 112 gesprekken, ofwel bijna de helft minder sessies!

Minder gesprekken: méér resultaat!

Uit het onderzoek bleek tegelijkertijd:
1) Dat meer in het (familie)systeem zelf werd opgelost;·        
2)Er meer nadruk kwam op ouders, zij krijgen tools en eigenaarschap om het probleem met het kind op te pakken en leiderschap te herstellen;·        
3) Er een realistischer perspectief ontstond bij het gezin, wat te veranderen is en wat met zal moeten aanvaarden.        
4) Men zich minder richtte op problematiseren en meer op acceptatie;·        
5) Afwijkingen in het gezin minder als ‘fout’ of ongewenst werden gezien, maar meer als een onderdeel van het leven.

Uitrol naar overige gemeenten

Onze aanpak van 1) opleiding, 2) vroege inzet van provocatieve coaching en 3) pas doorverwijzen als het echt nodig is, liet jeugdhulpverleners en hun cliënten op een andere manier kijken naar hulp en zorg. Vragen werden gedeproblematiseerd en de aanpak was gericht op het versterken van het gewone leven. Technieken als ‘omdenken’ en ‘eigen regie’ zorgden ervoor dat gezinnen zelfstandiger werden en de hulpverlening persoonlijker. De hulpverlener is niet het antwoord, maar hielp het gezin HUN eigen antwoord en oplossing te vinden. Er werd minder snel naar extra hulp gevraagd en gegrepen en de deelnemende gezinnen bleken tevredener over de aanpak van de hulpverlener. De methode sprak heel erg aan: “Eindelijk worden we voor vol aangezien en niet als een stelletje stumperds” aldus een moeder in het pilot traject van Tholen.

Het onderzoek wijst uit dat de PC methode een toegevoegde waarde heeft voor gezinnen én kostenbesparend is voor gemeenten. De aanpak sluit aan bij de gedachte ‘terug naar de basis’ en het boek: ‘het gewone leven is al therapeutisch genoeg' (J.Wijnberg, 2020).
Onze aanpak bij de gemeente Tholen, de Provocatieve Coach (PC) Methode, is zodanig succesvol gebleken dat deze werkwijze onder regie van het provinciale programma Innovatie Jeugdzorg Zeeland, verder wordt uitgerold onder de overige 12 Zeeuwse gemeenten. Dit programma heeft als doel de toename van het aantal hulpvragen door signalering en te langzame doorstroming naar langdurige (rijks)zorg aan te pakken. Om zodoende de stijgende gemeentelijke kosten te beheersen en voldoende financiële ruimte te houden voor overige gemeentelijke taken.

Met terug naar de basis bedoelen wij het volgende: Als mens moeten we allen leren omgaan met de soms minder leuke aspecten van het leven en de afwijkingen die we vinden in ons gezinsleven. Soms moeten we afstappen van onze ideeën en ideaalbeelden van hoe we ons gezin gewild hadden. We moeten af van het idee dat we het gezin volgens een perfect, of door ons ingebeeld wenselijk stramien, moeten laten verlopen. In het leven gebeuren nare dingen, het is hoe we er mee omgaan dat onze wijsheid wordt getoond.
Adélka Vendl