Interview Bregje Bullens

"Door provocatieve vraagstellingen in te zetten, kun je sneller en doeltreffender werken."

Coach, trainer, provocatief coach en gecertificeerd vertrouwenspersoon. Bregje heeft ruime ervaring als (drama)docent, coach en trainer binnen het onderwijs. Bregje is eigenaar van LoLcoaching© Een bedrijf dat zich richt op het bieden van provocatieve trainingen en coaching. Zij werkt daarnaast ook als provocatief teamcoach, gericht op verander-, verbeter- en professionaliseringstrajecten.


Wij stelden haar de volgende vragen:

-Wat is de toevoeging van provocatief coachen geweest voor jou als vertrouwenpersoon?
Door het inzetten van provocatieve interventies kun je in een gesprek lucht creëren. Meestal zijn de gesprekken die je voert behoorlijk heftig voor de cliënt. Er zitten veel emoties bij die er soms voor zorgen dat de inhoud van de klacht/hulpvraag niet goed helder wordt. Door provocatieve vraagstellingen in te zetten, kun je sneller en doeltreffender werken. Daarnaast is het bekend dat humor relativerend en helend kan werken. Soms is er nog geen klacht en kun je op die manier een formele klacht voorkomen. Hierdoor kun je een ander proces bewandelen wat meestal voor een ieder fijner is.

-Kun je eigenlijk wel provocatieve technieken gebruiken in een gesprek als vertrouwenspersoon?
Dit kun je wat mij betreft absoluut doen maar wel alleen als je zeker weet dat je het zuiver doet en volgens de afspraken van het provocatief benaderen. Humor, warmte en uitdaging zijn de grondslag voor een provocatief gesprek. Deze moeten, en dan in mijn optiek vooral de warmte, ruimschoots aanwezig zijn. Ook het vragen van toestemming aan degene die bij de vertrouwenspersoon komt en het schetsen van het kader zijn zeer belangrijk.

-Zijn er specifieke gevallen of situaties waar je het kan gebruiken als vertrouwenspersoon? 
Ik kan het eigenlijk altijd gebruiken. Het is een onderdeel geworden van mijn gesprekstechniek. Je haalt de zwaarte uit de lading (de emotie) en blijft ondertussen wel gefocust op de inhoud. Ik hoor dan ook vaak terug dat mijn cliënten mijn benadering juist fijn vinden omdat het hen uit hun denkpatroon haalt en ze daardoor beter in staat zijn om het echte pijnpunt boven water te krijgen.

-Wanneer gebruik je het niet?
Ik gebruik het niet als ik niet kan inschatten of de cliënt die tegenover me zit nog in zijn eerste emotie zit. Zolang iemand nog in zijn eerste emotie zit, wacht ik liever. Je wilt namelijk als vertrouwenspersoon dat iemand zich serieus genomen voelt. Als je te snel overgaat op een provocatieve interventie bestaat de kans dat er toch vertrouwensbreuk komt, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Provocatief is namelijk een middel om ergens te komen en niet het doel. Het kan de vertrouwenspersoon helpen om een andere techniek in te zetten als de cliënt of de situatie daarom vraagt.

-Wanneer kun je mensen aanraden deze techniek te leren als vertrouwenspersoon?
Wanneer je het leuk vindt om humor in te zetten om zodoende lucht te creëren in een gesprek en wanneer je je handelingsrepertoire wilt uitbreiden. Het is ook aan te raden als je in je gesprekken vaak merkt dat je intuïtief iets anders wilt zeggen, maar je toch geremd voelt om het te doen. Ik train vaak vertrouwenspersonen* en zij geven aan dat
- zij meer vrijheid ervaren in de gespreksvoering,
- de relatie tussen henzelf en de cliënt verbetert,
- meerwaarde vinden om deze interventies te kunnen toepassen. 

Zelf ben ik gecertificeerd vertrouwenspersoon en heb ik dit bij de opleiding niet gehad. Het is dus zeker niet noodzakelijk dat je dit kunt. Echter ben ik van mening dat je werk en je vak leuker wordt als je, juist naast je noodzakelijke opleiding, vaardigheden leert en kennis vergaart over bijzondere aanverwante zaken. Het zijn namelijk juist die bijzondere zaken die ervoor zorgen dat je authentiek bent. Noem het een specialisme ;-)

breg2.png